Terapia ABA (Applied Behavior Analysis – Analiza comportamentala aplicata) presupune invatarea comportamentelor sociale, motorii si verbale, precum si abilitatile de rationament, de rezolvare a problemelor. Terapia ABA este in mod deosebit utilizata pentru a-i invata pe copii cu autism comportamente pe care acestia nu le pot invata singuri, asa cum se intampla in cazul copiilor tipici.
ABA se bazeaza pe observarea comportamentului, recompense pozitiva si prompt (ajutorul minim dar suficient oferit copilului pentru a indeplini o sarcina) pentru a preda/invata pas cu pas un comportament. Comportamentul unui copil este intarit cu o recompensa atunci cand raspunsul este corect. Comportamentele nedorite sau cele care interfereaza cu invatarea abilitatilor sociale sunt observate cu atentie. Scopul este determinarea trigger-ului (factor declansator) pentru comportamentul respectiv, precum si observarea a ceea ce se intampla dupa manifestarea acelui comportament, ce anume intareste comportamentul respective.
ABA este stiinta comportamentului uman. Analiza comportamentala aplicata este un proces de interventie sistematica bazat pe teoriile invatarii, care are drept scop dezvoltarea unor noi comportamente.
Metoda ABA ajuta copii autisti in 6 feluri:
cresterea comportamentelor dezirabile (ex.comunicare);
predarea noilor abilitati;
mentirea unui comportament (invatarea autocontrolului);
generalizarea sau transferul comportamentelor invatate;
restrangerea factorilor de mediu care actioneaza asupra copilui cand invata;
reducerea comportamentelor nedorite (agresivitatea, autoagresivitatea, stereotipii, autostimulari)
In discrete trial, terapeutul ABA da o comanda clara in legatura cu un comportament dezirabil (ex. Inchide usa!); daca raspunde corect, copilul este recompensat (ex. Bravo!, primesti …). In cazul in care comportamentul este nou pentru copil terapeutul ii ofera prompt (ex. indreapta copilul catre usa si ii pune mana pe usa pentru a-I indica ce sa faca). Daca este un comportament deja invatat, iar copilul greseste sau nu raspunde primeste o consecinta negativa, adica “NU!” (tonul este neutru).
Invatarea incidentala functioneaza pe aceeasi idée ca si invatarea prin discrete trial, diferenta constand in faptul ca scopul ei este sa predea comportamentele si conceptele in timpul experientei zilnice a copilului, in loc sa se focuseze pe un anumit comportament.
Terapia ABA este asociata cu predarea/invatarea limbajului si a comunicarii, care este numita comportament verbal (verbal behavior – VB).
Copii cu autism, spre deosebire de cei tipici, nu pot invata doar prin expunerea la mediul de zi cu zi. ABA reduce acest deficit prin focusarea pe sarcini simple, prin spargerea activitatii in subactivitati si predarea ei in pasi simpli si prin oferirea unei consecinte adecvate. ABA ajuta copii cu autism sa isi dezvolte independenta sis a se integreze in societate. Rezultatele interventiei ABA sunt mult mai bune in cazul copiilor diagnosticati la varste mici si care incep imediat terapia.
Categorii:
Informatii generale